سیستم اعلام حریق آدرس پذیر سیستم اعلام حریق آدرس پذیر آتشبان

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و سیم کشی آن

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر:

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر به مجموعه ای از تجهیزات الکترونیکی اعلام حریق اطلاق می شود که قادر است پیام را از محل هر یک از آشکارسازها و یا شستی ها تشخیص دهد.

به این نحو که هر یک از دتکتورها یا شستی ها دارای آدرس منحصر به فردی هستند و هنگام راه اندازی یک کد خاص برای هر دتکتور تعریف میشود که از طریق آن مرکز کنترل قادر به تشخیص دقیق محل آتش سوزی میباشد.

بنابراین به دلیل نشان دادن مرکز دقیق تر آتش، نسبت به سیستم معمولی برتری دارد، زیرا فقط آژیر مدار یا بخشی که پیام آن به مرکز رسیده است و آژیر مرکزی در محل تابلوی کنترل به صدا در می آید و آژیر سایر بخشها یا مدارها به کار نمی افتند.

مزایای دیگر این سیستم به نوع آشکارسازها و تابلوی مرکزی به کار رفته بستگی دارد.

 

آشکارسازها می توانند به سه گروه تقسیم شوند:

  • آشکارسازهای دو وضعیتی: آشکارسازهای دو وضعیتی در «شرایط عادی» و «شرایط آتش» دو خروجی متفاوت ارائه می دهند.
  • آشکارسازهای چند وضعیتی: آشکارسازهای چند وضعیتی در شرایط عادی، شرایط آژیر آتش یا سایر شرایط غیرعادی، یکی از چند وضعیت خروجی را ارائه می دهند. سیسیتم آدرس یاب با آشکارسازهای چند وضعیتی می تواند در مورد مسائل مهم پیش آگاهی ارائه دهند که چنانکه تحلیل شود، اعلام خطر اشتباهی را تاحدی کاهش می دهد.
  • آشکارسازهای قیاسی (آنالوگ): آشکارسازهای قیاسی با ارائه خروجی قیاسی یا دیجیتال مقدار شرایط احساس شده را نمایش می دهند. در نتیجه این آشکارسازها اعلام کننده آتش نیستند، بلکه اطلاعات را به قسمت دیگری می فرستند تا در آنجا وضعیت آتش، غیر آتش و یا عیب دستگاه تشخصی داده شود.

دستگاه ریزپرداز مرکزی سیستم قیاسی، اطلاعات قیاسی را با آستانه از پیش تعیین شده مقایسه می کند. در نتیجه همانند سیستم آدرس یاب به ندرت دچار اشتباه می شود. اگر تغییرات اطلاعات قیاسی با تغییرات قبلی اطلاعات قیاسی مقایسه شوند، اعلام خطر اشتباهی به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. مزیت سیستمهای پیشرفته به خاطر عملکرد تابلوی کنترل مرکزی است. این تابلوها معمولا دارای برنامه های کامپیوتری از پیش تعیین شده برای مشخص کردن پیامهای وضعیت آتش هستند.

اجزاء تشکیل دهنده سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

  • کنترل پنل مرکزی اعلام حریق آدرس پذیر
  • دتکتور دودی اعلام حریق آدرس پذیر
  • دتکتور گازی اعلام حریق آدرس پذیر
  • دتکتور حرارتی اعلام حریق آدرس پذیر
  • دتکتور شعله ای اعلام حریق آدرس پذیر
  • بیم دتکتور اعلام حریق آدرس پذیر
  • شستی اعلام حریق آدرس پذیر
  • آژیر اعلام حریق آدرس پذیر

سیم کشی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیستمهای آدرس پذیر بسته به نوع تابلوی کنترل مرکزی می توانند به صورت شعاعی یا حلقوی، سیم کشی شوند.

با نصب کاراندازها و آژیرها در مدارهائی که کلا شعاعی یا حلقوی اند هزینه تاسیسات کاهش می یابد.

سیستم سیم کشی حلقوی، بویژه در ساختمانهای بزرگ، بسیار مناسب است.

هر بخش از وسایل، کاراندازها و هر گروه از آژیرها مدار دوسیمه مخصوص خود را دارد. تابلوی کنترل پیامها را می گیرد و مدار آژیرهای هر بخش از کاراندازها، که پیام آن به مرکز رسیده است، را به کار می اندازد.

سیم کشی مدارهای اغلب سیستمهای آدرس پذیر حلقوی است اما بعضی مواقع مدارهای کاراندازها حلقوی و مدار آژیرها شعاعی است.

منطقه بندی اعلام حریق آدرس پذیر

به چند علت ساختمان باید به چند ناحیه آشکارساز آتش و اعلام خطر تقسیم شود. نخستین هدف این است که محل آتش یا اشکال تعیین شود.

در هر ناحیه یا گروه نواحی در سیستم اعلام خطر دو مرحله ای، تمام وسایل اعلام خطر در در هر ناحیه-یا گروه نواحی- می توانند با هم بصورت گروهی درآیند. در سیستم معمولی، ناحیه ها و گروه آژیرها در مدارهای مجزا قرار دارند. در حقیقت مدارها و ناحیه ها گاهی دارای یک مفهوم هستند.

سیستم آدرس پذیر با توانائی تعیین حوادث در هر یک از وسایل این مفهوم را تغییر داده است و مدارها اکنون می توانند با وسایل بخشهای متعدد در ارتباط باشند. تمام بخشها باید به آسانی از محل کنترل قابل دسترس باشند.

سیستم آدرس پذیر ناحیه بندی را نفی نمی کند. ناحیه بندی ساختمانها برای طرح اعلام حریق حیاتی است. در ساختمانهای بزرگ تشخیص حوادث به کمک آشکارسازهای منفرد می تواند اطلاعات گمراه کننده ای بدهد.

در ساختمانهای بزرگ و متوسط همواره باید تقسیم بندی ساختمان به چند ناحیه برای تعیین مکان آتش به کار رود.

در ساختمانهای خیلی بزرگ ناحیه ها می توانند به بخشهای کوچکتری، که در تابلوهای تکرار نشان داده می شوند، تقسیم شوند.

این تقسیم بندی باید در تابلوی بزرگی در ورودی اصلی ساختمان نشان داده شود.

قیمت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

قیمت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر در برند های مختلف از نظر تعداد لوپ و تعداد اجزا در هر لوپ متفاوت هستند.

قیمت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر هوشمند بیشتر از قیمت سیستم اعلام حریق معمولی است ،اصولا قیمت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر حداقل 2 برابر سیستم اعلام حریق متعارف است.

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

Web Analytics