راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک

این مورد را ارزیابی کنید
(13 رای‌ها)

راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک

سیستم اعلام حریق از جمله تکنولوژی های اعلام حریق است که دارای مجموعه ای از تجهیزات الکترونیکی است. این تکنولوژی از جمله کاربردی ترین سیستم های حفاظتی و امنیتی است که امروزه از آن به طور گسترده در ساختمان ها و اماکن مسکونی و صنعتی استفاده می شود تا خسارت های ناشی از حریق را به حداقل رسانده و ضمن اطلاع رسانی به ساکنین ساختمان در مواقع بروز حریق، تا حد امکان از تلفات جانی جلوگیری شود.
در این مقاله به موضوع "راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک" می پردازیم که یکی از برند های معتبر ایرانی در زمینه طراحی، تولید، مشاوره و اجرای سیستم های حفاظتی و اعلام حریق می باشد.

سیستم اعلام حریق چیست؟

یک سیستم اعلام حریق شامل مجموعه ای از تجهیزات اعلام حریق نظیر دتکتور دود، حرارت، شعله و گاز می باشد که به منظور تشخیص علائم حریق و هشدار دادن از طریق آژیرها و فلاشرها مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی، اجرا و استفاده درست از این سیستم، می تواند از خطرات جانی و مالی زیادی جلوگیری نماید. این سیستم ها در سه نوع آدرس پذیر، متعارف و وایرلس ساخته می شوند. سیستم اعلام حریق آریاک یکی از محصولات برند معتبر آریاک می باشد.

راهنمای نصب اعلام حریق آریاک

دتکتور های اعلام حریق از پلاریته های مثبت و منفی برخوردار بوده و شما می توانید در قسمت های مختلف مدار از دتکتور های دودی، حرارتی و شاسی استفاده کنید. سیم کشی سیستم های اعلام حریق آریاک به صورت موازی و پشت سر هم است و نباید هیچ گونه انشعابی در مدار مشاهده شود. سپس عنصر انتهای خط EOL را روی پایه آخرین قطعه نصب می کنیم.

طبق استاندارد BS، مجموع دتکتور های حرارتی و دودی مورد استفاده در هر مدار 32 عدد می باشد با این حال برای تعیین تعداد دتکتور ها در هر زون بهتر است به دفترچه راهنمای همان برند مراجعه کنید. در سیستم های متعارف و آدرس پذیر، سیم کشی شستی های اعلام حریق تا حدودی مشابه هم است. در هر دو سیستم دو سیم وارد شستی شده و دو سیم از آن خارج می شود و نیازی به رعایت پلاریته مثبت و منفی نمی باشد.

برای سربندی درست سیم های ورودی و خروجی روی ترمینال های داخل شستی نیز باید مطابق دستورالعمل برند سازنده عمل کنید.

همچنین باید به این نکته توجه شود که به هر شستی اعلام حریق آریاک مقاومت 470 اهم متصل باشد در غیر این صورت به جای حالت اعلام حریق نشانگر اشکال مدار اتصال کوتاه فعال خواهد شد. آژیر ها نیز دارای پلاریته مثبت و منفی به همراه مدار موازی است و در کنار آخرین آژیر بخش انتهای خط نصب می گردد.

در انتها به وسیله ی اهم متر مدار آژیر ها باید تست شود تا مقدار دقیق مقاومت انتهای خط را روی دو سر سیم در قسمت ابتدایی مسیر آژیر ها را داشته باشیم.

پس از اتمام کلیه کار های ساختمانی، کنترل پنل مرکزی را طبق نقشه مورد نظر نصب می کنیم و درپوش روی دتکتور ها را بر می داریم. پنل اعلام حریق باید در محلی نصب شود که به سهولت قابل رویت و دسترسی باشد. این پنل ها عموما در ورودی های اصلی ساختمان ها نصب می شوند. پنل های اعلام حریق باید توسط یک دتکتور که به سقف نصب شده و بالای آن است، حفاظت شود و یک آژِیر اصلی در کنار آن وجود داشته باشد.

سپس سیم مدار دتکتور ها و آژِیر ها را با توجه به پلاریته مثبت و منفی در قسمت مربوطه کنترل پنل نصب می کنیم.

پس از اطمینان از سالم بودن عایق روی سیم ها و کلیه اتصالات، باتری ها را درون دستگاه قرار داده و سیم آن را وصل می کنیم. با اتصال برق دستگاه و سیم ارت به بدنه فلزی پانل، می توانید به ارزیابی عملکرد دستگاه بپردازید. در صورت اتصال نادرست باتری ها یا خالی بودن آن ها، نشانگر اشکال در تغذیه فعال می شود. همچنین شما می توانید قبل از اتصال مرکز کنترل به سیم کشی ساختمان، آن را تست کنید.

نکاتی که هنگام نصب اعلام حریق باید مورد توجه قرار گیرد.

قبل از هر کاری لازم است تا متراژ محیطی که قصد نصب سیستم اعلام حریق در آن را دارید بررسی کنید و تعداد دتکتورها و دیگر تجهیزات سیستم اعلام حریق را مشخص کنید. به عنوان مثال برای یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری دو خوابه باید حداقل 4 دتکتور نصب شود.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که در مکان هایی مانند موتور خانه و کنار بویلر که در حالت عادی دود و بخار وجود دارد نباید از دتکتور دودی استفاده شود.

همچنین از دتکتور های دودی نباید در مقابل تجهیزات تهویه مطبوع، نزدیک اجاق گاز، هود و دریچه کولر آبی استفاده کرد. در ادامه به راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک می پردازیم که یکی از برندهای معتبر ایرانی در زمینه طراحی، تولید، مشاوره و اجرای سیستم های حفاظتی و اعلام حریق می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شرکت آتشبان تماس حاصل نمایید و مشاوره ایی رایگان با کارشناسان حرفه و کارآزموده داشته باشید.

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

Web Analytics